Procedury kierowania wniosków do Zespołu Orzekającego w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kartuzach

 

Załącznik do zarządzenia nr 662/2021  z dnia 2.09.2021r.

                                 

 

Procedury kierowania wniosków do Zespołu Orzekającego w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kartuzach

 

Procedura kierowania wniosków

do Zespołu Orzekającego w Poradni

o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego

  1. Kształcenie specjalne organizuje się dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami i/lub odchyleniami rozwojowymi, wymagających stosowania specjalnych metod i form pracy oraz organizacji nauki.
  2. Zespoły Orzekające w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kartuzach wydają na wniosek rodziców/opiekunów prawnych/pełnoletniego ucznia orzeczenia (druk do pobrania):
    • o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych:
      • niesłyszących i słabosłyszących,
      • niewidomych i słabowidzących,
      • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
      • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,
      • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
      • ze sprzężonymi niepełnosprawnościami,
    • o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie lub zagrożonej niedostosowaniem społecznym.
  3. Zespół Orzekający w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kartuzach wydaje orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży uczęszczających do placówek i szkół znajdujących się na terenie powiatu kartuskiego oraz dla dzieci przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego mieszkających na terenie powiatu kartuskiego.
  4. Jeżeli wniosek został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia dyrektor poradni niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do jego rozpatrzenia, zawiadamiając o tym wnioskodawcę.
  5. Jeżeli z treści wniosku o wydanie orzeczenia wynika, że nie dotyczy on orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor poradni zwraca wniosek wnioskodawcy wraz z wyjaśnieniami przyczyny zwrotu wniosku oraz o możliwym sposobie załatwienia sprawy.
  6. Do wniosku o wydanie orzeczenia (druk wniosku do pobrania), który wnioskodawcy wypełniają osobiście, należy dołączyć następujące dokumenty:
    • wyniki badań psychologicznych i pedagogicznych (wystarczy zaznaczyć na wniosku, czy dziecko było badane w poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której); jeżeli nie ma aktualnych badań, konieczne będzie ich przeprowadzenie, termin realizacji wniosku może ulec wówczas wydłużeniu,
    • zaświadczenie lekarza o stanie zdrowia dziecka/ucznia (druk zaświadczenia do pobrania),
    • opinię nauczycieli o uczniu.
  7. Opiekunowie prawni zobowiązani są do dołączenia do wniosku kserokopii decyzji sądowej potwierdzającej ich prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem.
  8. Poradnia przyjmuje tylko wnioski kompletne, z wyżej wymienionymi załącznikami.
  9. Wnioskodawca jest informowany podczas składania wniosku lub podczas badania niezbędnego do wydania orzeczenia o terminie posiedzenia Zespołu Orzekającego. Ma prawo wziąć udział w posiedzeniu Zespołu Orzekającego i przedstawić na nim swoje stanowisko.
  10. W celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka lub ucznia, przewodniczący zespołu może zwrócić się do właściwego dyrektora z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli lub specjalistów, prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem, informując o tym wnioskodawcę. Opinię wydaje się w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez dyrektora prośby o wydanie opinii. Kopię opinii przekazuje się rodzicom dziecka lub ucznia lub pełnoletniemu uczniowi. O wydanie opinii może również zwrócić się wnioskodawca. Opinia zawiera:
        • informację o rozpoznanych przez nauczycieli lub specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwościach psychofizycznych dziecka lub ucznia, w tym mocnych stronach i uzdolnieniach;
        • informację o funkcjonowaniu dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, w tym występujących trudnościach, a w przypadku dzieci lub uczniów: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym objętych kształceniem specjalnym – wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka lub ucznia,
  • informację o działaniach podjętych przez nauczycieli lub specjalistów w celu poprawy funkcjonowania dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, formach udzielonej dziecku lub uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresie ich udzielania oraz efektach podjętych działań i udzielanej pomocy oraz wnioskach dotyczących dalszej pracy z dzieckiem lub uczniem mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka lub ucznia.
  1. W ciągu tygodnia po posiedzeniu Zespołu Orzekającego wnioskodawca może odebrać w poradni orzeczenie  (termin odbioru orzeczenia uzgadniany jest telefonicznie). Jeżeli orzeczenie nie zostanie odebrane wysyłane jest pocztą listem poleconym na adres wnioskodawcy.
  2. Wszelkie wątpliwości i niejasności dotyczące sprawy danego dziecka należy konsultować (telefonicznie lub osobiście) z pedagogiem lub psychologiem zespołu diagnozującego.

 

Podstawa prawna:

Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz. U. 2017.1743).

 

 

Procedura kierowania wniosków

do Zespołu Orzekającego w Poradni

o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania

i indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego

 

  1. Zespoły Orzekające w Poradni wydają na wniosek rodziców/opiekunów prawnych/pełnoletniego ucznia orzeczenia:
    • o potrzebie indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej,
    • o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
  2. Zespół Orzekający w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kartuzach wydaje orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży uczęszczających do placówek i szkół znajdujących się na terenie powiatu kartuskiego oraz dla dzieci przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego, które mieszkają na terenie powiatu kartuskiego.
  3. Jeżeli wniosek został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia dyrektor poradni niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do jego rozpatrzenia, zawiadamiając o tym wnioskodawcę.
  4. Jeżeli z treści wniosku o wydanie orzeczenia wynika, że nie dotyczy on orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego dyrektor poradni zwraca wniosek wnioskodawcy wraz z wyjaśnieniami przyczyny zwrotu wniosku oraz o możliwym sposobie załatwienia sprawy.
  5. Do wniosku o wydanie orzeczenia (druk wniosku do pobrania), który wnioskodawcy wypełniają osobiście, należy dołączyć następujące dokumenty:wyniki badań psychologicznych i pedagogicznych (wystarczy zaznaczyć na wniosku, czy dziecko było badane w poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której); jeżeli nie ma aktualnych badań, może być konieczne  ich przeprowadzenie (termin realizacji wniosku może ulec wydłużeniu),
    • zaświadczenie lekarza (specjalisty) zawierające (druk zaświadczenia do pobrania):
      • rozpoznanie choroby lub innego problemu zdrowotnego wraz z oznaczeniem alfanumerycznym, zgodnym z aktualnie obowiązującą Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD) - § 6 ust. 5 rozp.,
      • określenie czasu, w którym stan zdrowia dziecka/ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia) uczęszczanie do przedszkola/szkoły (nie mniej niż 30 dni i nie dłużej niż jeden rok szkolny) - § 6 ust.4 rozp.,
      • wynikające z tej choroby lub innego problemu zdrowotnego ograniczenia w funkcjonowaniu dziecka lub ucznia, które uniemożliwiają lub znacznie utrudniają uczęszczanie do przedszkola /szkoły.
      • inne istotne dla organizacji rocznego indywidualnego przygotowania przedszkolnego / nauczania indywidualnego informacje.
  6. Jeżeli stan zdrowia dziecka/ucznia uniemożliwia przeprowadzenie badania diagnostycznego konieczne jest dołączenie do wniosku opinii nauczycieli
  7. Opiekunowie prawni zobowiązani są do dołączenia do wniosku kserokopii decyzji sądowej potwierdzającej ich prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem.
  8. Poradnia przyjmuje tylko wnioski kompletne, z wyżej wymienionymi załącznikami.
  9. Wnioskodawca jest informowany podczas składania wniosku lub podczas badania niezbędnego do wydania orzeczenia o terminie posiedzenia Zespołu Orzekającego. Ma prawo wziąć udział w posiedzeniu Zespołu Orzekającego i przedstawić na nim swoje stanowisko.
  10. W celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka lub ucznia, przewodniczący zespołu może zwrócić się do właściwego dyrektora z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli lub specjalistów, prowadzących zajęcia z  dzieckiem lub uczniem, informując o tym wnioskodawcę. Opinię wydaje się w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez dyrektora prośby o wydanie opinii. Kopię opinii przekazuje się rodzicom dziecka lub ucznia lub pełnoletniemu uczniowi. O wydanie opinii może również zwrócić się wnioskodawca.
  11. W ciągu tygodnia po posiedzeniu Zespołu Orzekającego wnioskodawca może odebrać w poradni orzeczenie  (termin odbioru orzeczenia uzgadniany jest telefonicznie). Jeżeli orzeczenie nie zostanie odebrane wysyłane jest pocztą listem poleconym na adres wnioskodawcy.
  12. Wszelkie wątpliwości i niejasności dotyczące sprawy danego dziecka należy konsultować (telefonicznie lub osobiście) z pedagogiem lub psychologiem zespołu diagnozującego.

 

Podstawa prawna:

Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz. U. 2017.1743).

 

Procedura kierowania wniosków

do Zespołu Orzekającego w Poradni

o wydanie orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych

  1. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizuje się dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
  2. Zespoły Orzekające w Poradni wydają orzeczenie na wniosek rodziców/opiekunów prawnych.
  3. Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kartuzach wydaje orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży w wieku od 3 do 25 roku życia mieszkających na terenie powiatu kartuskiego .
  4. Jeżeli wniosek został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia dyrektor poradni niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do jego rozpatrzenia, zawiadamiając o tym wnioskodawcę.
  5. Jeżeli z treści wniosku o wydanie orzeczenia wynika, że nie dotyczy on orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dyrektor poradni zwraca wniosek wnioskodawcy wraz z wyjaśnieniami przyczyny zwrotu wniosku oraz o możliwym sposobie załatwienia sprawy.
  6. Do wniosku o wydanie orzeczenia, który wnioskodawcy wypełniają osobiście, należy dołączyć następujące dokumenty:
      • wyniki badań psychologicznych i pedagogicznych (wystarczy zaznaczyć na wniosku, czy dziecko było badane w poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której); jeżeli nie ma aktualnych badań, konieczne będzie ich przeprowadzenie, termin realizacji wniosku może ulec wówczas wydłużeniu,
      • zaświadczenie lekarza o stanie zdrowia dziecka/ucznia,
  7. Opiekunowie prawni zobowiązani są do dołączenia do wniosku kserokopii decyzji sądowej potwierdzającej ich prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem.
  8. Poradnia przyjmuje tylko wnioski kompletne, z wyżej wymienionymi załącznikami.
  9. Wnioskodawca jest informowany podczas składania wniosku lub podczas badania niezbędnego do wydania orzeczenia o terminie posiedzenia Zespołu Orzekającego. Ma prawo wziąć udział w posiedzeniu Zespołu Orzekającego i przedstawić na nim swoje stanowisko.
  10. W celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka lub ucznia, przewodniczący zespołu może zwrócić się do właściwego dyrektora z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli lub specjalistów, prowadzących zajęcia z  dzieckiem lub uczniem, informując o tym wnioskodawcę. Opinię wydaje się w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez dyrektora prośby o wydanie opinii. Kopię opinii przekazuje się rodzicom dziecka lub ucznia. O wydanie opinii może również zwrócić się wnioskodawca. Opinia zawiera:
  • informację o funkcjonowaniu dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, w tym występujących trudnościach, a w przypadku dzieci lub uczniów objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi – okresową ocenę funkcjonowania dziecka;
  • informację o działaniach podjętych przez nauczycieli lub specjalistów w celu poprawy funkcjonowania dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, formach udzielonej dziecku lub uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresie ich udzielania oraz efektach podjętych działań i udzielanej pomocy oraz wnioskach dotyczących dalszej pracy z dzieckiem lub uczniem mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka lub ucznia.
  1. W ciągu tygodnia po posiedzeniu Zespołu Orzekającego wnioskodawca może odebrać w poradni orzeczenie  (termin odbioru orzeczenia uzgadniany jest telefonicznie). Jeżeli orzeczenie nie zostanie odebrane wysyłane jest pocztą listem poleconym na adres wnioskodawcy.
  2. Wszelkie wątpliwości i niejasności dotyczące sprawy danego dziecka należy konsultować (telefonicznie lub osobiście) z pedagogiem lub psychologiem zespołu diagnozującego.

 

Podstawa prawna:

Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz. U. 2017.1743).

 

 

 

 

 

Procedura kierowania wniosków

do Zespołu Orzekającego w Poradni

o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju

  1. Zespół Orzekający w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kartuzach wydaje opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia u niego niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole - dla dzieci mieszkających na terenie powiatu kartuskiego, które nie uczęszczają jeszcze do żadnej placówki oświatowej lub dla dzieci, które uczęszczają do placówki na terenie powiatu kartuskiego na wniosek rodziców/opiekunów prawnych.
  2. Jeżeli wniosek został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia dyrektor poradni niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do jego rozpatrzenia, zawiadamiając o tym wnioskodawcę.
  3. Jeżeli z treści wniosku o wydanie opinii wynika, że nie dotyczy on opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dyrektor poradni zwraca wniosek wnioskodawcy wraz z wyjaśnieniami przyczyny zwrotu wniosku oraz o możliwym sposobie załatwienia sprawy
  4. Do wniosku o wydanie opinii, który wnioskodawcy wypełniają osobiście, należy dołączyć następujące dokumenty:
      • wyniki badań psychologicznych i pedagogicznych (wystarczy zaznaczyć na wniosku, czy dziecko było badane w poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której); jeżeli nie ma aktualnych badań, konieczne będzie ich przeprowadzenie, termin realizacji wniosku może ulec wówczas wydłużeniu,
      • zaświadczenie lekarza o stanie zdrowia dziecka,
      • ewentualnie kopię orzeczenia o niepełnosprawności wydaną przez powiatowy zespół ds. orzekania o niepełnosprawności.
  5. Opinię nauczyciela o dziecku (jeśli uczęszcza do oddziału/punktu przedszkolnego).
  6. Opiekunowie prawni zobowiązani są do dołączenia do wniosku kserokopii decyzji sądowej potwierdzającej ich prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem.
  7. Poradnia przyjmuje tylko wnioski kompletne, z wyżej wymienionymi załącznikami.
  8. Wnioskodawca jest informowany podczas składania wniosku lub podczas badania niezbędnego do wydania orzeczenia o terminie posiedzenia Zespołu Orzekającego. Ma prawo wziąć udział w posiedzeniu Zespołu Orzekającego i przedstawić na nim swoje stanowisko.
  9. W celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka, przewodniczący zespołu może zwrócić się do właściwego dyrektora z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli lub specjalistów, prowadzących zajęcia z  dzieckiem, informując o tym wnioskodawcę. Opinię wydaje się w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez dyrektora prośby o wydanie opinii. Kopię opinii przekazuje się rodzicom dziecka. O wydanie opinii może również zwrócić się wnioskodawca. Opinia zawiera:
      • informację o rozpoznanych przez nauczycieli lub specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem  indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwościach psychofizycznych dziecka, w tym mocnych stronach i uzdolnieniach;
      • informację o funkcjonowaniu dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, w tym występujących trudnościach, a w przypadku dzieci lub uczniów: niepełnosprawnych, objętych kształceniem specjalnym – wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka,
      • informację o działaniach podjętych przez nauczycieli lub specjalistów w celu poprawy funkcjonowania dziecka  w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, formach udzielonej dziecku  pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresie ich udzielania oraz efektach podjętych działań i udzielanej pomocy oraz wnioskach dotyczących dalszej pracy z dzieckiem  mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka.
  10. W ciągu tygodnia po posiedzeniu Zespołu Orzekającego wnioskodawca może odebrać w poradni opinię  (termin odbioru opinii uzgadniany jest telefonicznie). Jeżeli opinia nie zostanie odebrana wysyłane jest pocztą listem poleconym na adres wnioskodawcy.
  11. Wszelkie wątpliwości i niejasności dotyczące sprawy danego dziecka należy konsultować (telefonicznie lub osobiście) z pedagogiem lub psychologiem zespołu diagnozującego.

 

Podstawa prawna:

Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz. U. 2017.1743).

Wytworzył:
Liliana Zaborowska
(2022-03-11)
Udostępnił:
Liliana Zaborowska
(2003-06-30 10:07:39)
Ostatnio zmodyfikował:
Liliana Zaborowska
(2022-03-11 11:35:57)