Procedury kierowania wniosków do Zespołu Orzekającego w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kartuzach
Załącznik do zarządzenia nr 662/2021 z dnia 2.09.2021r.
Procedury kierowania wniosków do Zespołu Orzekającego w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Kartuzach
Procedura kierowania wniosków
do Zespołu Orzekającego w Poradni
o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
- Kształcenie specjalne organizuje się dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami i/lub odchyleniami rozwojowymi, wymagających stosowania specjalnych metod i form pracy oraz organizacji nauki.
- Zespoły Orzekające w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kartuzach wydają na wniosek rodziców/opiekunów prawnych/pełnoletniego ucznia orzeczenia (druk do pobrania):
- o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych:
- niesłyszących i słabosłyszących,
- niewidomych i słabowidzących,
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- ze sprzężonymi niepełnosprawnościami,
- o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niedostosowanej społecznie lub zagrożonej niedostosowaniem społecznym.
- o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów niepełnosprawnych:
- Zespół Orzekający w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kartuzach wydaje orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży uczęszczających do placówek i szkół znajdujących się na terenie powiatu kartuskiego oraz dla dzieci przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego mieszkających na terenie powiatu kartuskiego.
- Jeżeli wniosek został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia dyrektor poradni niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do jego rozpatrzenia, zawiadamiając o tym wnioskodawcę.
- Jeżeli z treści wniosku o wydanie orzeczenia wynika, że nie dotyczy on orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dyrektor poradni zwraca wniosek wnioskodawcy wraz z wyjaśnieniami przyczyny zwrotu wniosku oraz o możliwym sposobie załatwienia sprawy.
- Do wniosku o wydanie orzeczenia (druk wniosku do pobrania), który wnioskodawcy wypełniają osobiście, należy dołączyć następujące dokumenty:
- wyniki badań psychologicznych i pedagogicznych (wystarczy zaznaczyć na wniosku, czy dziecko było badane w poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której); jeżeli nie ma aktualnych badań, konieczne będzie ich przeprowadzenie, termin realizacji wniosku może ulec wówczas wydłużeniu,
- zaświadczenie lekarza o stanie zdrowia dziecka/ucznia (druk zaświadczenia do pobrania),
- opinię nauczycieli o uczniu.
- Opiekunowie prawni zobowiązani są do dołączenia do wniosku kserokopii decyzji sądowej potwierdzającej ich prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem.
- Poradnia przyjmuje tylko wnioski kompletne, z wyżej wymienionymi załącznikami.
- Wnioskodawca jest informowany podczas składania wniosku lub podczas badania niezbędnego do wydania orzeczenia o terminie posiedzenia Zespołu Orzekającego. Ma prawo wziąć udział w posiedzeniu Zespołu Orzekającego i przedstawić na nim swoje stanowisko.
- W celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka lub ucznia, przewodniczący zespołu może zwrócić się do właściwego dyrektora z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli lub specjalistów, prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem, informując o tym wnioskodawcę. Opinię wydaje się w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez dyrektora prośby o wydanie opinii. Kopię opinii przekazuje się rodzicom dziecka lub ucznia lub pełnoletniemu uczniowi. O wydanie opinii może również zwrócić się wnioskodawca. Opinia zawiera:
-
-
- informację o rozpoznanych przez nauczycieli lub specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwościach psychofizycznych dziecka lub ucznia, w tym mocnych stronach i uzdolnieniach;
- informację o funkcjonowaniu dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, w tym występujących trudnościach, a w przypadku dzieci lub uczniów: niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym objętych kształceniem specjalnym – wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka lub ucznia,
-
-
- informację o działaniach podjętych przez nauczycieli lub specjalistów w celu poprawy funkcjonowania dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, formach udzielonej dziecku lub uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresie ich udzielania oraz efektach podjętych działań i udzielanej pomocy oraz wnioskach dotyczących dalszej pracy z dzieckiem lub uczniem mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka lub ucznia.
- W ciągu tygodnia po posiedzeniu Zespołu Orzekającego wnioskodawca może odebrać w poradni orzeczenie (termin odbioru orzeczenia uzgadniany jest telefonicznie). Jeżeli orzeczenie nie zostanie odebrane wysyłane jest pocztą listem poleconym na adres wnioskodawcy.
- Wszelkie wątpliwości i niejasności dotyczące sprawy danego dziecka należy konsultować (telefonicznie lub osobiście) z pedagogiem lub psychologiem zespołu diagnozującego.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz. U. 2017.1743).
Procedura kierowania wniosków
do Zespołu Orzekającego w Poradni
o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania
i indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego
- Zespoły Orzekające w Poradni wydają na wniosek rodziców/opiekunów prawnych/pełnoletniego ucznia orzeczenia:
- o potrzebie indywidualnego rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej,
- o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
- Zespół Orzekający w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kartuzach wydaje orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży uczęszczających do placówek i szkół znajdujących się na terenie powiatu kartuskiego oraz dla dzieci przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego, które mieszkają na terenie powiatu kartuskiego.
- Jeżeli wniosek został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia dyrektor poradni niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do jego rozpatrzenia, zawiadamiając o tym wnioskodawcę.
- Jeżeli z treści wniosku o wydanie orzeczenia wynika, że nie dotyczy on orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego dyrektor poradni zwraca wniosek wnioskodawcy wraz z wyjaśnieniami przyczyny zwrotu wniosku oraz o możliwym sposobie załatwienia sprawy.
- Do wniosku o wydanie orzeczenia (druk wniosku do pobrania), który wnioskodawcy wypełniają osobiście, należy dołączyć następujące dokumenty:wyniki badań psychologicznych i pedagogicznych (wystarczy zaznaczyć na wniosku, czy dziecko było badane w poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której); jeżeli nie ma aktualnych badań, może być konieczne ich przeprowadzenie (termin realizacji wniosku może ulec wydłużeniu),
- zaświadczenie lekarza (specjalisty) zawierające (druk zaświadczenia do pobrania):
- rozpoznanie choroby lub innego problemu zdrowotnego wraz z oznaczeniem alfanumerycznym, zgodnym z aktualnie obowiązującą Międzynarodową Statystyczną Klasyfikacją Chorób i Problemów Zdrowotnych (ICD) - § 6 ust. 5 rozp.,
- określenie czasu, w którym stan zdrowia dziecka/ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia) uczęszczanie do przedszkola/szkoły (nie mniej niż 30 dni i nie dłużej niż jeden rok szkolny) - § 6 ust.4 rozp.,
- wynikające z tej choroby lub innego problemu zdrowotnego ograniczenia w funkcjonowaniu dziecka lub ucznia, które uniemożliwiają lub znacznie utrudniają uczęszczanie do przedszkola /szkoły.
- inne istotne dla organizacji rocznego indywidualnego przygotowania przedszkolnego / nauczania indywidualnego informacje.
- zaświadczenie lekarza (specjalisty) zawierające (druk zaświadczenia do pobrania):
- Jeżeli stan zdrowia dziecka/ucznia uniemożliwia przeprowadzenie badania diagnostycznego konieczne jest dołączenie do wniosku opinii nauczycieli
- Opiekunowie prawni zobowiązani są do dołączenia do wniosku kserokopii decyzji sądowej potwierdzającej ich prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem.
- Poradnia przyjmuje tylko wnioski kompletne, z wyżej wymienionymi załącznikami.
- Wnioskodawca jest informowany podczas składania wniosku lub podczas badania niezbędnego do wydania orzeczenia o terminie posiedzenia Zespołu Orzekającego. Ma prawo wziąć udział w posiedzeniu Zespołu Orzekającego i przedstawić na nim swoje stanowisko.
- W celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka lub ucznia, przewodniczący zespołu może zwrócić się do właściwego dyrektora z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli lub specjalistów, prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem, informując o tym wnioskodawcę. Opinię wydaje się w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez dyrektora prośby o wydanie opinii. Kopię opinii przekazuje się rodzicom dziecka lub ucznia lub pełnoletniemu uczniowi. O wydanie opinii może również zwrócić się wnioskodawca.
- W ciągu tygodnia po posiedzeniu Zespołu Orzekającego wnioskodawca może odebrać w poradni orzeczenie (termin odbioru orzeczenia uzgadniany jest telefonicznie). Jeżeli orzeczenie nie zostanie odebrane wysyłane jest pocztą listem poleconym na adres wnioskodawcy.
- Wszelkie wątpliwości i niejasności dotyczące sprawy danego dziecka należy konsultować (telefonicznie lub osobiście) z pedagogiem lub psychologiem zespołu diagnozującego.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz. U. 2017.1743).
Procedura kierowania wniosków
do Zespołu Orzekającego w Poradni
o wydanie orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych
- Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizuje się dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.
- Zespoły Orzekające w Poradni wydają orzeczenie na wniosek rodziców/opiekunów prawnych.
- Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kartuzach wydaje orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży w wieku od 3 do 25 roku życia mieszkających na terenie powiatu kartuskiego .
- Jeżeli wniosek został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia dyrektor poradni niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do jego rozpatrzenia, zawiadamiając o tym wnioskodawcę.
- Jeżeli z treści wniosku o wydanie orzeczenia wynika, że nie dotyczy on orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dyrektor poradni zwraca wniosek wnioskodawcy wraz z wyjaśnieniami przyczyny zwrotu wniosku oraz o możliwym sposobie załatwienia sprawy.
- Do wniosku o wydanie orzeczenia, który wnioskodawcy wypełniają osobiście, należy dołączyć następujące dokumenty:
-
- wyniki badań psychologicznych i pedagogicznych (wystarczy zaznaczyć na wniosku, czy dziecko było badane w poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której); jeżeli nie ma aktualnych badań, konieczne będzie ich przeprowadzenie, termin realizacji wniosku może ulec wówczas wydłużeniu,
- zaświadczenie lekarza o stanie zdrowia dziecka/ucznia,
-
- Opiekunowie prawni zobowiązani są do dołączenia do wniosku kserokopii decyzji sądowej potwierdzającej ich prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem.
- Poradnia przyjmuje tylko wnioski kompletne, z wyżej wymienionymi załącznikami.
- Wnioskodawca jest informowany podczas składania wniosku lub podczas badania niezbędnego do wydania orzeczenia o terminie posiedzenia Zespołu Orzekającego. Ma prawo wziąć udział w posiedzeniu Zespołu Orzekającego i przedstawić na nim swoje stanowisko.
- W celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka lub ucznia, przewodniczący zespołu może zwrócić się do właściwego dyrektora z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli lub specjalistów, prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem, informując o tym wnioskodawcę. Opinię wydaje się w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez dyrektora prośby o wydanie opinii. Kopię opinii przekazuje się rodzicom dziecka lub ucznia. O wydanie opinii może również zwrócić się wnioskodawca. Opinia zawiera:
- informację o funkcjonowaniu dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, w tym występujących trudnościach, a w przypadku dzieci lub uczniów objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi – okresową ocenę funkcjonowania dziecka;
- informację o działaniach podjętych przez nauczycieli lub specjalistów w celu poprawy funkcjonowania dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, formach udzielonej dziecku lub uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresie ich udzielania oraz efektach podjętych działań i udzielanej pomocy oraz wnioskach dotyczących dalszej pracy z dzieckiem lub uczniem mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka lub ucznia.
- W ciągu tygodnia po posiedzeniu Zespołu Orzekającego wnioskodawca może odebrać w poradni orzeczenie (termin odbioru orzeczenia uzgadniany jest telefonicznie). Jeżeli orzeczenie nie zostanie odebrane wysyłane jest pocztą listem poleconym na adres wnioskodawcy.
- Wszelkie wątpliwości i niejasności dotyczące sprawy danego dziecka należy konsultować (telefonicznie lub osobiście) z pedagogiem lub psychologiem zespołu diagnozującego.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz. U. 2017.1743).
Procedura kierowania wniosków
do Zespołu Orzekającego w Poradni
o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju
- Zespół Orzekający w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kartuzach wydaje opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia u niego niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole - dla dzieci mieszkających na terenie powiatu kartuskiego, które nie uczęszczają jeszcze do żadnej placówki oświatowej lub dla dzieci, które uczęszczają do placówki na terenie powiatu kartuskiego na wniosek rodziców/opiekunów prawnych.
- Jeżeli wniosek został złożony do zespołu niewłaściwego do jego rozpatrzenia dyrektor poradni niezwłocznie przekazuje wniosek do poradni, w której działa zespół właściwy do jego rozpatrzenia, zawiadamiając o tym wnioskodawcę.
- Jeżeli z treści wniosku o wydanie opinii wynika, że nie dotyczy on opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dyrektor poradni zwraca wniosek wnioskodawcy wraz z wyjaśnieniami przyczyny zwrotu wniosku oraz o możliwym sposobie załatwienia sprawy
- Do wniosku o wydanie opinii, który wnioskodawcy wypełniają osobiście, należy dołączyć następujące dokumenty:
-
- wyniki badań psychologicznych i pedagogicznych (wystarczy zaznaczyć na wniosku, czy dziecko było badane w poradni psychologiczno-pedagogicznej, w której); jeżeli nie ma aktualnych badań, konieczne będzie ich przeprowadzenie, termin realizacji wniosku może ulec wówczas wydłużeniu,
- zaświadczenie lekarza o stanie zdrowia dziecka,
- ewentualnie kopię orzeczenia o niepełnosprawności wydaną przez powiatowy zespół ds. orzekania o niepełnosprawności.
-
- Opinię nauczyciela o dziecku (jeśli uczęszcza do oddziału/punktu przedszkolnego).
- Opiekunowie prawni zobowiązani są do dołączenia do wniosku kserokopii decyzji sądowej potwierdzającej ich prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem.
- Poradnia przyjmuje tylko wnioski kompletne, z wyżej wymienionymi załącznikami.
- Wnioskodawca jest informowany podczas składania wniosku lub podczas badania niezbędnego do wydania orzeczenia o terminie posiedzenia Zespołu Orzekającego. Ma prawo wziąć udział w posiedzeniu Zespołu Orzekającego i przedstawić na nim swoje stanowisko.
- W celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka, przewodniczący zespołu może zwrócić się do właściwego dyrektora z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli lub specjalistów, prowadzących zajęcia z dzieckiem, informując o tym wnioskodawcę. Opinię wydaje się w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez dyrektora prośby o wydanie opinii. Kopię opinii przekazuje się rodzicom dziecka. O wydanie opinii może również zwrócić się wnioskodawca. Opinia zawiera:
-
- informację o rozpoznanych przez nauczycieli lub specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwościach psychofizycznych dziecka, w tym mocnych stronach i uzdolnieniach;
- informację o funkcjonowaniu dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, w tym występujących trudnościach, a w przypadku dzieci lub uczniów: niepełnosprawnych, objętych kształceniem specjalnym – wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka,
- informację o działaniach podjętych przez nauczycieli lub specjalistów w celu poprawy funkcjonowania dziecka w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, formach udzielonej dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresie ich udzielania oraz efektach podjętych działań i udzielanej pomocy oraz wnioskach dotyczących dalszej pracy z dzieckiem mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka.
-
- W ciągu tygodnia po posiedzeniu Zespołu Orzekającego wnioskodawca może odebrać w poradni opinię (termin odbioru opinii uzgadniany jest telefonicznie). Jeżeli opinia nie zostanie odebrana wysyłane jest pocztą listem poleconym na adres wnioskodawcy.
- Wszelkie wątpliwości i niejasności dotyczące sprawy danego dziecka należy konsultować (telefonicznie lub osobiście) z pedagogiem lub psychologiem zespołu diagnozującego.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz. U. 2017.1743).